Afbeelding---Afslanken01

Wat helpt echt om gewicht te verliezen ?

Afbeelding---Afslanken01Je bent intussen waarschijnlijk al die idiote claims die bepaalde zogenaamde diëten naar voor brengen in schreeuwerige publicitaire filmpjes op de televisie meer dan beu. Er geloof ons maar als we dit zeggen, wanneer het te goed klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.

 

We moeten de realiteit onder ogen durven zien: je kan nooit zomaar op miraculeuze manier vanzelf een behoorlijke hoeveelheid gewicht verliezen en die toestand ook zo behouden. Grote bergen slagroom of wraps zullen je taille niet doen verschrompelen, en ‘whisful thinking’ helaas evenmin.

Hoe komt dat? Het antwoord op deze vraag is heel simpel, als je echt gewicht wil verliezen, dan betekent dit nu eenmaal jammer genoeg ook hard werken.

Maar er is hoop: als je op zoek bent naar een strategie om gewicht te verliezen op een manier die ook echt werkt en die duurzaam is, dan kan je hier en nu starten. Ben je klaar om het een & ander te noteren?

Minder calorieën innemen en meer calorieën verbranden om op die manier gewicht te verliezen

Heb je al ooit eens gehoord van het zogenaamde 250 principe? Neen? Geen nood, wij werken dit hier graag even voor je uit. In feite is het erg simpel: je moet proberen om per dag 250 cal minder in te nemen, en er anderzijds ook nog eens dagelijks 250 cal extra te gaan verbranden.

Ten eerste. 250 cal per dag minder opnemen

We brengen niet graag het slechte nieuws maar toch kan je beter even luisteren. Je moet echt proberen te controleren wat je in je mond stopt om zo de kilootjes ook te kunnen zien verdwijnen. Vanzelf zal het helaas niet.

Maar je moet je ook weer niet gaan panikeren, we vragen je ook niet om te gaan verhongeren of om over te schakelen op een dieet met alleen maar pakweg pompelmoes. Al wat we wel vragen is dat je probeert om dagelijks 250 cal minder te gaan eten. Dat lijkt me toch geen onoverkomelijke vraag?

Als je niet gewoon bent om calorieën te tellen, dan is dat niet echt een probleem. Zorg ervoor dat je vertrouwd geraakt met die voedingsstoffen die gemakkelijk 100 tot meer calorieën bevatten bij een portie en probeer daar dan te gaan in te snoeien.

Het eerste waarbij we hier spontaan denken zijn frisdranken, maar er zijn natuurlijk nog tal van andere voorbeelden. Er zijn voldoende tabellen van voedingsstoffen beschikbaar waarop je dit kan nakijken. Dit kan zeker een nuttige hulp zijn om je te helpen een der calorieën per dag in te nemen.

Ten tweede: verbrandt per dag 250 cal meer

We weten het, voor sommige mensen lijkt beweging en lichamelijke activiteit op het eerste zicht allerminst leuk, maar het kan echt wel zijn of worden. Het achterliggende idee is hierbij dat je moet proberen om je lichaam beweging te krijgen en te houden.

 

Moet je dan echt de voorbereiding starten op een marathon of de hele tijd en het gymlokaal zitten? Dat vragen we nu ook weer niet van je! Het enige wat je moet doen, en dat is echt geen onoverkomelijke hindernis, is om te proberen elke dag 250 extra calorieën te gaan verbranden.

Een uurtje rustig wandelen, maar evengoed dansen of een ritje op de fiets en je bereikt dit resultaat al zonder problemen met de vingers in de neusgaten.

Wat we tot hiertoe hebben vooropgesteld is dus dat je elke dag 250 cal minder moet innemen en dezelfde hoeveelheid van 250 cal extra moet gaan verbranden door beweging. Nu we toch met cijfers bezig zijn? Dit zou je in staat moeten stellen om zowat een halve kilo per week te verliezen, en dit op een zowel veilige als voor iedereen doenbare manier.

Je bloed laten testen wanneer je gewicht wil verliezen?

Dit wist je waarschijnlijk nog niet: bloedtesten laten uitvoeren kunnen je ook helpen bij het verliezen van gewicht. Op die manier kan je bepaalde issues vaststellen die de oorzaak kunnen zijn van problemen met een stijgend gewicht dat je maar niet onder controle krijgt.

We geven graag enkele concrete voorbeelden mee:

  1. een overdaad aan insuline. Insuline laat de cellen toe om suiker te gebruiken. Een hoog peil aan insuline kan de oorzaak zijn van excessief lichaamsvet.
  2. Leptine. Dit is een hormoon dat instaat voor de controle van de eetlust. Het zet je brein ertoe aan om de hongersignalen dit krijgt toegestuurd uit te schakelen. Een verhoogd peil van het hormoon kan leiden tot overdadig eten.
  3. het C-reactieve proteïne (CRP). Dit eiwit is een maatstaf voor ontstekingen. Het kan de verbinding aangaan met leptine en beletten dat dit je brein bereikt.
  4. Thyroïde hormonen. Deze hormonen zijn een aanduiding van hoe goed je thyroïsche klieren werken. Zelfs een nog maar minder goed functionerende klier kan al leiden tot onnodig extra lichaamsgewicht.

Supplementen die kunnen bijdragen tot gewichtsverlies

Er zijn echt een hele hoop voedingsstoffen die kunnen helpen om gewicht te verliezen, maar welke van deze zijn nu precies geschikt voor jou?

De beste manier om dit uit te vissen bestaat in het laten uitvoeren van een bloedtest door een specialist. Op basis van de resultaten van deze test kan de bevoegde specialist vaststellen welk specifiek supplement voor jou persoonlijk het best geschikt is. Het toedienen van het juiste supplement kan je helpen om die onderliggende metabolische issues te corrigeren die hebben verhinderd dat je je doel om een bepaald gewicht te verliezen hebt kunnen bereiken.

We geven in dit verband graag een voorbeeld. Als je bijvoorbeeld verhoogd peil aan CRP of leptine hebt, dan kan een extract met zaden van Afrikaanse mango (de zogenaamde irvingia) voor jou uitermate geschikt zijn. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat dit extract gewichtsverlies ondersteunt en het CRP peil in je lichaam kan doen dalen.

In een studie die door een placebo werd gecontroleerd, verloren zij die een dieet volgden bestaande uit een traditioneel West-Afrikaans voedingsmiddel met daarin een extract van zaden van de Afrikaanse mango in een periode van 10 weken niet minder dan 6,5 kg aan lichaamsgewicht. De placebogroep verloor in dezelfde periode minder gemiddeld slechts minder dan een halve kilo.

De samenvatting van dit artikel

Gewicht verliezen, laten we eerlijk zijn, vergt het nodige harde werk, maar het is zeker en vast niet onmogelijk.

Wanneer het je ernstig is om gewicht te verliezen, dan moet je zeker de bemerkingen die we in dit artikel hebben naar voren gebracht minstens in overweging nemen. En als je dat echt wil, kan je bij het proces van het gewicht verliezen ook steeds hulp van professionals inroepen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *